Aloitimme siis irrottamalla autosta pölykapselit ja pyörät, jolloin pääsimme käsiksi jarruihin. Jarrujen purkaminen onnistui vanhasta muistista muuten hyvin, mutta jarrusatulan irrotuksessa oli pieniä ongelmia, koska siinä oli erilainen tekniikka kuin aikaisemmin purkamissani jarruissa. Opettajan avustuksella se kuitenkin onnistui.
![]() |
Kuvassa jarrulevy ja jarrusatula, jonka alta löytyvät jarrupalat |
![]() |
Kuvassa jarrusatula tarkemmin ( sisällä näkyvät jarrupalat) |
Kun jarrusatulan sai irti, oli jarrupalojen irrottamisen vuoro. Se sujui melko helposti vaikka palat olivatkin hieman tiukassa. Kun jarrupalatkin oli irroitettu, seuraava tehtävä oli mitata jarrupalat ja -levy käyttäen apuna työntömittaa.
![]() |
Kuvassa jarrupalat jarrusatulan irrottamisen jälkeen |
![]() |
Jarrupalat irrotettuna |
Kun mittaukset oli tehty, aloitimme rengastyöt. Pyörät olivat jo valmiiksi irrotettu, joten veimme ne rengastyölinjalle.
Ensin renkaat piti irrottaa vanteelta käyttäen apuna siihen tarkoitettuja koneita. Sitten renkaat laitettiin takaisin vanteelle. Seuraavana vuorossa oli renkaan tasapainotus. Se onnistui hyvin. Kaikki sujui ongelmitta kunnes olimme laittamassa pyöriä kiinni autoon ja huomasimme, että kaksi rengasta oli vanteilla väärin päin. Oli siis pakko aloittaa niiden pyörien rengastyöt uudestaan. Ne kuitenkin onnistuivat ja saimme kaikki renkaat kiinni autoon. Viimeiben tehtävä oli kiristää pyörien pultit kunnolla käyttämällä momenttiavainta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti