Aloitimme hihnan irrottamisella. Se piti vääntää irti paikaltaan ruuvimeisselillä ja moottoria pyörittämällä. Hihnan irrottamisessa meni aikaa, mutta lopulta se onnistui.
Kun hihna oli irti, pääsimme itse generaattorin irrottamiseen. Se oli myös hieman hankalaa, koska se oli melko ahtaasti moottorin imusarjan ja ilmastointiletkun alla/välissä. Saimme kuitenkin generaattorin irti, ja pääsimme kiinnittämään sen takaisin. Takaisin asentaminen oli myös vaikeaa, koska tilaa oli vähän.
Ehkä vaikein osuus oli kuitenkin apulaitteiden hihnan takaisin asentaminen. Jouduimme nostamaan moottoria tunkin avulla ja käyttämään hihnan asennukseen käytettäviä työkaluja. Jouduimme myös irrottamaan jäähdytysnestesäiliön pois tieltä. Hihnan asentaminen kuitenkin onnistui (tai niin luultiin) ja aloimme vaihtamaan autoon jäähdytysnesteitä. Kun nesteet oli vaihdettu ja käynnistimme auton ilmausta varten, alkoi moottoritilasta kuulumaan outoa ääntä. Sammutimne auton ja huomasimme, että hihna oli lähtenyt hieman pois paikaltaan. Laitoimme hihnan takaisin paikalleen ja yritimme uudestaan. Hihna kuitenkin lähti taas paikaltaan ja oli jo niin huonokuntoisen näköinen, että päätimme katkaista sen irti ja tilata uuden hihnan. Kun uusi hihna saapui, jouduimme vielä kerran irrottamaan jäähdytysnestesäiliön ja laittamaan hihnan paikalleen. Kokeilimme, jos uusi hihna pysyisi paikallaan, mutta sekin liikkui hieman pois paikaltaan. Katsoimme generaattoria ja huomasimme, että sen kiinnitykset olivat juuri sen verran pielessä, että se todennäköisesti aiheutti hihnan liikkumisen. Kiinnitimme generaattorin uudestaan paremmin.
![]() |
Ford Fiestan generaattori |
![]() |
Työkalut, joilla hihna laitettiin takaisin paikalleen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti