Tänään saimme tehtäväksi tehdä katsastustarkastus Hyundai i30:een. Meidän piti myös tarkistaa sen takajarrut, sillä asiakas oli kertonut että ne vinkuvat.
Aloitimme tekemällä autoon jarru- ja iskunvaimennintestit jarrudynamometrillä. Testin tulos ei kuitenkaan ollut hyvä, sillä käyttöjarrun kokonaisjarrutusvoima jäi alle sallitun rajan (väh. 50% auton kokonaispainovoimasta, tulos oli vain 38%).
Seuraavaksi teimme dieselautoon savutusmittauksen, jonka tulos oli hyvä. Sallittu k-arvo EURO IV (tai uudemmille) autoille on korkeintaan 1,50, mutta saimme tulokseksi 0,45, joka on siis hyvä.
Tarkistimme myös mm. auton alustan ja valot. Kaikki oli muuten kunnossa, mutta ajo- sekä sumuvalojen suuntausta täytyi säätää hieman. Se onnistui siihen tarkoitetun säätöruuvin avulla, joka löytyi valojen läheisyydestä, Sumuvalojen säätö oli hieman hankalampaa, koska säätöruuvi oli sijoitettu niin, etttä se oli erittäin ahtaassa paikassa ja sitä täytyi säätää auton alta.
 |
auton ajovalojen suuntausta |
Tarkistaessamme jarruja huomasimme, että toinen jarrupala oli ruostunut kiinni kiinnikkeeseen, mikä oli syy jarrujen vinkumiselle. Palat olivat myös kuluneet ja melko huonossa kunnossa. Puhdistimme osat ja laitoimme kuitenkin vanhat jarrupalat kiinni rasvattuamme ne päistä (jotteivat ruostuisi uudestaan kiinni). Päädyimme kuitenkin lopulta vaihtamaan autoon uudet jarrupalat, ja samalla tarkistimme jarrulevyjen ja seisontajarruvaijereiden kunnon. Seisontajarruvaijeri oli kunnossa, eikä seisontajarrun kanssa ollut siis ongelmia (ainoastaan pieni eroavaisuus vasemman ja oikean puolen välillä, joka huomattiin jarruja testattaessa).
 |
jarrut jarrulevyn irrotuksen jälkeen |
 |
jarrujen puhdistus kuumalla vedellä |
 |
uudetkin jarrupalat rasvattiin aikaisemman ongelman välttämiseksi |
 |
jarrut asennettuna |
Kun uudet palat oli vaihdettu ja jarrut kasattu, testattiin jarrut ja iskunvaimentimet vielä kerran jarrudynamometrillä. Tulokset olivat melko hyvät, ja auton pitäisi päästä katsastuksesta läpi.
 |
jarrudynamometrin mittarit näyttivät tasaisia tuloksia |
 |
auton jarrut ja iskunvaimentimet testattiin jarrudynamometrillä (kuvassa menossa iskunvaimentimien testaus) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti