1. Luettele puristuspainemittauksen työvaiheet.
1. moottori käytettävä lämpimäksi
2. akku oltava täynnä/kytketään laturi
3. irrotetaan tulpanjohdot/puolat (estetään kipinän syntyminen, irritetaan puolan/puolien ensiöjohdot)
4. puhdistetaan tulppien ympäristö paineilmalla
5. irrotetaan tulpat, säilytetään tulppien järjestys
6. kytketään puristuspainemittari yhteen sylinteriin kerrallaan
7. painetaan kaasu pohjaan ja startataan 5-6 puristustahdin ajan (puristuspaine bensa-autoissa 9-13bar)
2. Mitä vikoja saat selville puristuspainemittauksen avulla?
esim. onko sylinteri väljä (ovatko männänrenkaat tai sylinterin pinnat kuluneet), vuotavatko venttiilit?
3. Luettele ohivuotomittauksen työvaiheet.
1. irrotetaan sytytystulpat, kiinnitetään tilalle sovitusholkki, johon pilli(?) kiinnitetään (pilli kertoo vihellyksellä, kun moottorissa on meneillään puristustahti, kun vihellys loppuu, alkaa pakotahti, jolloin kaikki venttiilit ovat kiinni)
2. vihellyksen loputtua pillin tilalle kiinnitetään paineilmaletku, joka on kiinni ohivuotomittarissa (joka yhdistetään paineilmaverkostoon)
3.moottoria pyöritetään kampiakselin hihnapyörästä
4. mittari syöttää palotilaan paineilmaverkoston paineen ja kertoo, onko ohivuotoa
5. vika paikannetaan sylinterin ollessa paineistettuna
4. Mitä vikoja saat selville ohivuotomittauksen(?) avulla?
vuotaako imusarjan ilmanotto (vika todennäköisesti imuventtiilissä), pakoputki (vika todennäköisesti pakoventtiilissä), avonainen öljykorkki tai öljytikku (jos kuuluu huminaa, vika todennäköisesti männänrenkaissa) (itse vikaa ei välttämättä saada suoraan selville, mutta ohivuotomittauksella voidaan paikantaa vika)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti