Saimme tehtäväksi selvittää Volkswagen Polosta miksi takasumuvalo ei toimi, ja miksi mittaristossa palaa moottorin häiriövalo. Aloitimme lukemalla vikakoodit Boschin testerillä. Vikakoodeista saimme selville, että joutokäynnillä kierrokset olivat liian suuret ja että pakokaasujen takaisinkierrätyksessä oli ongelmia. Kaikki viittasi siihen, että EGR-venttiilissä oli jotain vikaa. Päätimme irrottaa venttiilin ja puhdistaa sen. Kun venttiili oli irti (ja jäähdytysnesteet laskettu ulos), puhdistimme venttiilin ja saimme sen liikkumaan normaalin näköisesti. Kokeilimme laittaa venttiilin takaisin paikalleen ja aloimme lisätä jäähdytysnestettä, mutta se valui läpi, joten kaikki ei ollut vielä kunnossa. Otimme venttiilin irti ja huomasimme, että tiivisteet eivät olleet kunnolla paikallaan. Laitoimme tiivisteisiin tiivisteliimaa ja yritimme uudestaan. Yritettyämme jonkun aikaa, saimme venttiilin paikalleen, lisäsimme jäähdytysnesteet, käytimme konetta vähän aikaa ja poistettuamme edelliset vikakoodit, katsoimme tulisivatko ne uudestaan. Vikakoodit olivat lähes samat, pienillä muutoksilla.
Päätimme siirtyä selvittämään, miksi takasumuvalo ei toiminut. Aloitimme tarkistamalla onko poltin palanut, mutta vika ei ollut polttimossa. Päätimme aloittaa mittaukset, ja selvitimme, minne asti lamppu saa jännitteen normaalisti. Aloitimme mittaukset sumuvalojen katkaisijasta, joka oli kunnossa. Kaikki muutkin jännitteet olivat kunnossa, emmekä ensin löytänyt mitään syytä miksi valo ei toimisi. Kuitenkin tutkittuamme jonkun aikaa huomasimme, että takasumuvalolta lähti johto vetokoukulle, ja sieltä takaisin sumuvalolle tuli toinen johto.
Autoon oli tehty sellainen viritelmä, että kun siihen kytketään peräkärry, takasumuvalo sammuu automaattisesti. Kuitenkin vilkaistuamme vetokoukkua huomasimme, että siellä eu ollut edes pistoketta peräkärryn johdoille, ainoastaan roikkuvia johtoja teipillä eristettynä. Teippasimme johdot uudestaan ja liitimme sumuvalojen johdot toisiinsa, jotta sumuvalo toimisi. Ensin valo toimikin, mutta maadoitusjohdon irrotessa poltin oli palanut, joten jouduimme kiinnittämään maaadoituksen uudestaan ja vaihtamaan uuden polttimon.
Kun sumuvalo saatiin toimimaan, auto vietiin koeajolle. Sitä ennen poistimme vielä vanhat vikakoodit. Koeajon jälkeen luimme vielä vikakoodit, jotka olivat tulleet takaisin, joten mietimme, että autoa ei saa oikeasti kuntoon, ennen kuin EGR-venttiili vaihdetaan uuteen. Uuden venttiilin hinnaksi tulisi vähän päälle 340€.
Kun Polo oli kunnossa, saimme vielä tehtäväksi vaihtaa Skoda Yetiin moottoriöljyt ja suodattimen. Uusi suodatin oli tilattu jo valmiiksi, joten vaihto sujui ilman odottelua tai ongelmia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti