maanantai 5. lokakuuta 2015

29.9.2015

Aiheena oli jarrujen huollon harjoittelu. Itse aloitin levujarrujen huollon harjoittelulla.
Aloitin työt irrottamalla autosta pölykapselit ja pyörät. Seuraava vaihe oli itse jarruosien irrotus. Sen aloitin löysentämällä jarrusatulan pultit. Ne olivat melko tiukassa, mutta lähtivät kuitenkin irti. Kun pultit oli irroitettu, sai jarrusatulan otettua pois jarrupalojen tieltä.
Kun sekä jarrusatula että jarrupalat oli irroitettu, oli tehtävänä mitata jarrulevyn ja -palojen paksuus. Ennen mittausta oli kuitenkin tarkistettava ohjearvot käyttäen Autodataa. Jarrupalat sain mitattua työkalupakista löytyneellä työntömitalla, mutta jarrulevyn mittaamiseen tarvitsin mikrometriä, jonka hain työkaluvarastosta. Vertasin mittausten tuloksia ohjearvoihin ja huomasin, että jarrusatula ja -palat olivat vielä tarpeeksi paksuja eikä niitä siis tarvinnut vielä vaihtaa.
Mittaamisen jälkeen oli vuorossa jarrujen kokoaminen. Kun jarrujen osat oli saatu paikalleen, opettaja kävi tarkistamassa että asennukset oli tehty oikein. Sen jälkeen auton pyörät kiinnitettiin ja niiden pultit kiristettiin.

Seuraavaksi olikin vuorossa rumpujarrujen huollon harjoitteleminen. Sekin aloitettiin irrottamalla autosta pölykapselit ja pyörät. Niiden irrottamisen jälkeen jarruista piti irrottaa pultti, jolla jarrurumpu oli kiinni. Jarrurummun alta löytyivät jarrukengät, jotka pysyivät kasassa pienten jousten avulla. Tehtävänä oli irroittaa jouset sekä jarrukengät, joka oli hieman vaikeaa. Kun jarrujen purkaminen oli valmis, ne piti koota takaisin. Rumpujarrujen kokoaminen (ja myös purkaminen) oli hieman vaikeampaa kuin levyjarrujen.

molempien jarrujen huolto aloitettiin irrottamalla pölykapselit ja pyörä
kuvassa levyjarru

kuvassa jarruista on irrotettu jarrusatula ja -palat (kuvan oikeassa laidassa, näkyy huonosti)

jarrupalojen mittaamiseen käytettiin työntömittaa (kuvassa ylhäällä) ja jarrulevyn mittaamiseen mikrometriä (kuvassa alhaalla)

kuvassa rumpujarrun ulkopuoli

kuvassa rumpujarru sisältä (ylhäällä jarrunestesäiliö, sivuilla jarrukengät)

kuvassa jarrukenkä irrotettuna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti