Ennen huoltoa on varmistettava, että auto on ollut lämpimässä (esim. hallissa) tarpeeksi kauan ennen huoltoa, jotta ilmastointi toimisi (jos lämpötila laskee ilmastointijärjestelmän höyrystimessä alle 4:n celsiusasteen, kompressori kytkeytyy pois päältä, jolloin ilmastointi ei toimi).
Sen jälkeen tarkistetaan ilmastoinnin toiminta. Ilmastointi laitetaaan mahdollisimman kylmälle, ja auton sisälle tulevan ilman lämpötila mitataan siihen tarkoitetulla mittarilla. Autoon tulevan ilman pitäisi olla n. 15 celsiusastetta kylmempää kuin autoa ympäröivä ilma. Esimerkkitapauksessa autoa ympäröivän ilman lämpötila oli noin 18 astetta, ja ilmastointi puhalsi kylmimmillään vain n. 1,4 astetta. Ilmastointi oli siis kunnossa.
![]() |
Mittari, jolla auton sisälle puhaltavan ilman lämpötila mitattiin |
Seuraavaksi autosta etsitään ilmastoinnin matala- ja korkeapaineliitännät. Niihin kytketään ilmastointijärjestelmän huoltolaitteen letkut. Kun letku on kytketty, syötetään laitteeseen tarvittavat tiedot (paljonko kylmäainetta laitetaan järjestelmään, lisääkö laite samalla kompressoriöljyn jne). Sen jälkeen laite käynnistetään, ja se alkaa tyhjentää ilmastointijärjestelmää. Tyhjennyksen jälkeen huoltolaite kytkee alipainepumpun.
![]() |
Ilmastoinnin huoltolaite |
Kun alipainejakso oli loppu, laite teki ilmastointijärjestelmään tiiveystestin. Sen jälkeen se täytti järjestelmän aikasemmin ilmoitetulla määrällä kylmäainetta (tässä tapauksessa 700g). Sen jälkeen laite pyysi ilmoittamaan kylmäaineesta erotetun kompressoriöljyn määrän (öljy kerättiin laitteen kyljessä olevaan erilliseen astiaan, jossa oli mitta-asteikko).
Tämän jälkeen letkuliitännät suljetaan ja huollosta tulostetaan eräänlainen kuitti, jossa lukee mitä järjestelmälle on tehty.
![]() |
Huoltolaitteesta saatu kuitti |
Huoltolaitteen letkut tyhjennetään (huoltolaite itse hoitaa toimenpiteen) ja ilmastointijärjestelmään lisätään kompressoriöljy (lisätään saman verran kuin tyhjennettiin) ja väriainetta (mahdollisten vuotokohtien paikallistamisen takia).
Huollon jälkeen tatkistetaan, että ilmastointi toimii vieläkin oikein.
Mielenkiintoista lukea kuinka auton ilmastointi tutkitaan huollossa. Hassu yhteensattuma liittyen kuitin kuvaan koska ystäväni asuu Kuopiossa ja hän on valittanut oman autonsa ilmastoinnista. Täytyy vinkata hänelle, että käy autohuollossa tutkimassa asian!
VastaaPoistaMeillä pitäisi auton määräaikaishuolto tehdä. Ilmastoinnissa on myös jotain vikaa, se olisikin hyvä saada kesäksi kuntoon jos tulee oikein kovatkin helteet.
VastaaPoistaMeillä menee auto BMW huoltoon lähiaikoina. Tuli myös ilmastoinnin kanssa ongelmaa. Onneksi kuitenkin nyt, eikä alkukesästä! Olisikin ollut tukalat paikat.
VastaaPoistaMielenkiintoista lukea näistä huoltotoimenpiteistä. Meidän omaan pitäisi ilmeisesti korkeapainepumppu vaihtaa. En tiedä, kuinka suuri operaatio se tulee olemaan. https://www.dieselosa.fi/common-rail--pumput
VastaaPoistaMyös ilmastointilaitteeni huollettiin toissapäivänä. Valitettavasti ilmanvaihtoventtiili ei ollut aivan kunnossa. Tämä on nyt korjattu ja ilmastointilaite on taas täysin toimintakunnossa. https://www.iv-lipasti.com/tuotteet
VastaaPoista