Tänään testasimme generaattorin kuntoa ja toimintaa sekä lambda-anturia.
Ensin testasimme generaattorista sen latausjännitteen yleismittarilla. Kytkimme yleismittarin johdot generaattorin B+-napaan (punainen johto) ja moottorin runkoon (musta johto). Sen jälkeen käynnistimme moottorin ja kuormitimme akkua hiilipakkavastuksella. Generaattorin latausjännitteen pitäisi olla n. 13,7V-14,5V. Saimme tulokseksi 14,9V, mutta jännite kuitenkin laski vielä hieman.
 |
generaattorin latausjännite |
 |
testattaessa generaattorin latausjännitettä, yleismittarin johdot kytkettiin generaattorin B+-napaan ja moottorin runkoon |
Seuraavaksi testasimme generaattorin tuottamaa virtaa virtapihdillä. Virtapihti kytkettiin generaattorilta akulle meneviin johtoihin niin, että virtapihdissä oleva nuoli osoittaa virran suunnan. Akkua piti jälleen kuormittaa, joten käynnistimme moottorin ja kuormitimme akkua hiilipakkavastuksella. Autodatasta katsottu ohjearvo generaattorin tuottamalle virralle oli 30A/14V/2000rpm. Se tarkoittaa, että kun akun jännite on 14V ja moottorissa on kierroksia 2000, generaattorin pitäisi tuottaa virtaa 30A. Omissa mittauksissa saimme tulokseksi n. 33A
 |
virtapihti kytkettiin generaattorilta lähteville johdoille |
 |
aluksi meillä oli väärä mittayksikkö, jolloin lukema oli liian pieni (kuvassa mittayksikkönä V, vaikka sen piti olla mV (1 mV=1A)) emme myöskään vielä tässä vaiheessa kuormittaneet akkua |
 |
kun vaihdoimme oikean mittayksikön ja kuormitimme akkua, saimme oikean tuloksen |
Yleismittarilla testaamisen jälkeen testasimme generaattoria vielä oskilloskoopilla. Testasimme siitä vaihtojännitepitoisuuden, joka kertoo diodien kunnosta. Kytkimme oskilloskoopin mittajohdot generaattorin B+-napaan sekä akun miinusnapaan. Lisäksi kytkimme virtapihdin generaattorilta akulle lähteville johdoille, sekä moottorin pyörintänopeustunnistimen tulpan johtoon. Oskilloskoopista meidän piti valita generaattorin testaus. Vaihtojännitepitoisuus saa olla korkeintaan 5%, ja saimme tulokseksi n. 3,5%-4,5%. Jos katsottaisiin pelkästään sitä tulosta, voisi ajatella, että diodit ovat kunnossa, mutta kun katsoimme oskilloskoopin näyttämää kuvaa, näimme, että siinä oli eräänlaisia häiriöpiikkejä, jotka kertoivat että ainakaan osa diodeista eivät välttämättä ole kunnossa.
 |
kuva vaihtojännitepitoisuuden mittaamisesta |
Tuloksen saatuamme nostimme moottorin kierrokset vielä n. 2000 1/min, jolloin vaihtojännitepitoisuus nousi.
 |
kierrokset n. 2000 1/min |
 |
vaihtojännitemittaus korotetulla pyörintänopeudella |
Lopuksi testasimme vielä lambda-anturin toiminnan oskilloskoopilla. Kytkimme mittajohdot ja nostimme moottorin kierroksia hetkellisesti, jotta lambda-anturi toimisi. Kierrokset laskettuamme oskilloskoopin jännitekäyrä alkoi tehdä aaltoilevaa liikettä, eli lambda-anturi sääteli polttoainesyöttöä rikkaan ja laihan välillä (juuri niin kuin pitääkin).
 |
lambda-anturin testaus |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti