Aloitimme eräänlaisten autoalan perustöiden tekemisen. Näihin töihin kuuluvat mm. nämä aiheet, joista nyt kirjoitan,
Ensin teimme kytkentäharjoituksen. Tarkoituksena oli kytkeä Toyotan kytkentätauluun lamppu, katkaisija, kytkevä rele sekä sulake, ja harjoituksen lopputuloksena lamppu pitäisi saada syttymään katkaisijaa käännettäessä. Kytkentä tehtiin siten, että kytkevä rele kytkettiin navasta 30 akun plusnapaan, navasta ? lampulle ja lamppu kytkettiin maihin. Maadoituspuolella rele kytkettiin navasta 86 akun plusnapaan ja navasta 85 katkaisijaan, joka kytkettiin maihin. Viimeisenä kytkentään lisättiin jännite, joka tuli akulta.
 |
kytkentä ennen akulle kytkemistä |
 |
kytkentään lisätty jännite, lamppu syttyi katkaisijasta käännettäessä eli kytkentä onnistui |
Seuraava tehtävämme oli mitata jännitettä, resistanssia ja virtaa kytkennästä yleismittaria apuna käyttäen. Kytkentä, josta mittasimme, oli huomattavasti yksinkertaisempi kuin edellinen, sillä siinä piti vain kytkeä sarjaan 100Ω vastus ja kytkevän releen magnetointikäämi. Ennen kuin pääsimme aloittamaan oikeat mittaukset, meidän piti mitata minkä vastuksen resistanssi on 100Ω (vastuksissa ei lukenut). Löysimme oikean vastuksen ja teimme kytkennän. Mittasimme ensin magnetointipiirin kokonaisresistanssin, joka toteutettiin irrottamalla akuille kytketyt johtimet ja mittaamalla resistanssi niistä, jolloin sarjaan kytketyt komponentit jäävät niiden välille, ja resistanssin saa mitattua. Tulos oli yli 240Ω.
Seuraavaksi mittasimme vastuksessa syntyvän jännitehäviön. Se mitattiin kytkemällä yleismittarin mittapäät vastuksen molemmille puolille. Vastuksessa syntyvä jännitehäviö oli 4,7V.
 |
vastuksen jännitehäviön mittaus |
Viimeinen mittaus, jonka teimme, oli magnetointikäämissä kulkevan virran mittaaminen. Se mitattiin kytkemällä yleismittari sarjaan plusnavan ja magnetointikäämin välille. Tulokseksi saimme 0,05A.
 |
magnetointikäämissä kulkevan virran mittaaminen |
Seuraava tehtävämme oli tehdä akulle kuormitustesti kahdella eri testerillä, digitaalisella testerillä sekä hiilipakkavastuksella. Testit olivat melko yksinkertaisia.
Digitaalisella testerillä testattaessa syötimme testeriin ensin standardin, jonka mukaan syötämme akun kylmäkäynnistysvirran.
Parempaa akkua testattaessa (seuraava kuva alla) valitsimme standardiksi DIN-standardin. Akun virta oli 45Ah ja kylmäkäynnistysvirta 220A. Digitaalinen testeri ilmoitti akun varaukseksi 68%. Akku ei siis ole täyteen ladattu.
 |
paremman akun testaaminen digitaalisessa testerillä |
Toinen akku, jota testasimme digitaalisella testerillä, oli jo ennestään huonoksi todettu akku. Tämän totesimme myös testatessamme.
 |
huonomman akun testaaminen digitaalisella testerillä |
Lopuksi testasimme vielä parempaa akkua hiilipakkavastuksella. Kytkimme akun hiilipakkavastukseen (tarkistettuamme ensin, että vastuksessa ei ole kuormitusta). Kun akku oli kytketty, aloimme kuormittamaan sitä 3x akun ampeerituntimäärän virralla (eli 3x45Ah=135Ah). Kuormitimme akkua n. 15s, jonka jälkeen akun jännite kuuluisi olla vähintään 9,6V, ja saimme tulokseksi yli 10V, mikä tarkoittaa, että akku on melko hyvässä kunnossa.
 |
hiilipakkavastuksella kuormittaminen |
Tällaiset harjoitustyöt akun kuormituskokeineen ovat varmasti kiinnostavia ja auttavat jatkossa. Minun ystäväni on myös opiskellut autoalaa ja kertoi tehneensä akkuihin liittyviä harjoituksia. Ystäväni pääsikin harjoitteluun akkujen asennuspalvelua tarjoavaan yritykseen.
VastaaPoista